Svar: Bange for ny mad

26. marts 2021

Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Nanna

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar og at jeres lillebror nu er begyndt at spise mere rigtig mad og har behov for mindre amning - dejligt!
Det er super godt, at du lader ham sidde med rugbrødsbjælker osv. i hånden og så supplerer med lidt på en ske og små hapsere af diverse mad og frugt ved siden af.

Med hensyn til storebror, så fortæller du, at han altid har haft svært ved at spise, og det lyder for mig som om, at I skal give ham tid og ikke presse ham unødigt. Når du spørger, hvordan I hjælper ham til at være mere åben overfor nye madvarer, så er det ved at gøre det, som I allerede gør - det tager bare tid :)

Det er super godt, hvis I kan tage ham med i køkkenet og lade ham være med til at lave mad. Han kan fint være med til at skylle frugt og grønt, han kan hælde vand i gryden, komme pålæg på brød, skære bløde fødevarer som f.eks. banan og agurk (hvis du skærer igennem og lægger skærefladen mod skærebrættet, så det han skærer ligger stabilt). Han må også meget gerne være med til at bage, og han kan nu f.eks. være med til at udbløde gær i skålen, blande smør og sukker eller blande mel og smør. Han kan hælde ingredienser fra en mindre skål til en større skål, prøve at trykke dejfigurer ud med forme, prøve at forme boller i hånden - og lægge dem på bagepladen med bagepapir. Jo mere du kan tage ham med, jo bedre vil det være.

Det er også super godt, hvis du kan lade ham smage undervejs, når I laver mad sammen - hvis du selv smager på noget, så kan du spørge om han også vil - siger han nej, så er det helt fint. Det er meget vigtigt, at du ikke kræver, at han skal smage, for så vil han højst sandsynligt føle sig presset og munden vil lukke sig hårdere i. Prøv i stedet at være hans spejl, så han igen og igen ser dig smage, ser dig spise og at du nyder det. Prøv at tale med far om, hvordan maden smager, hvor mørt kødet er osv. så jeres dreng hører, at det at smage, spise osv. er noget helt naturligt, som I sætter pris på. Men kræv ikke, at han skal gøre det samme.

Du skriver blandt andet: "Synes dog det er udfordrende og ærgerligt, at han altid ender med det samme og hverken vil smage lasagne, bolognese, laks eller nogle af de mange andre retter vi laver her hjemme. Ved også, at fisk er vigtigt for de små børn, men her har vi altså heller ikke megen held. Hverken hel fisk, fiskefrikadeller, eller fisk som pålæg (makrel, sildepostej, osv.) dur." og jeg kan ikke helt ud af dette se, om I flere gange han bedt ham om at smage på maden eller har sagt sætninger som "du ved jo ikke om du kan lide det, hvis du ikke smager på det". Hvis I gør det, så prøv at holde op, for I for ham ikke til at smage ...

Annonce

... eller synes om det ved at kræve at han smager:)

Det er vigtigt, at I laver familiemad - almindelige retter, som både børn og voksne kan spise. Og det vil være rigtig godt, hvis mindst en af tingene er noget, som han er glad for. Det giver ham mulighed for at gå igang med at spise, når det er spisetid og han behøver ikke sidde og "stikke til maden", men spiser. Og det er okay, hvis han nogle aftener kun spiser pasta eller det kun er frikadellen der glider ned. Det vigtigste er, at han spiser og som du selv skriver - når man ser over hans indtag over hele dagen eller over flere dage, så spiser han lidt fra de forskellige fødevaregrupper.

Det er vigtigt, at I ikke kommenterer på, hvor meget han spiser, eller hvordan han spiser, eller i hvilken rækkefølge han spiser... Undgå at rette på ham og undgå at give hans spisning særlig opmærksomhed. Han har brug for madro. Brug for at kunne sidde med maden selv - og gradvist måske få mod til at smage noget nyt....

Giv ham mad, som ligger adskilt på tallerkenen, så han selv kan vælge, hvilken mad han vil spise og hvilken rækkefølge....

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Giv ham altid mad, når han udtrykker sult. vær opmærksom på, om du har tendens til nogle gange at sige "nu må du lige vente lidt, vi skal spise om 20 minutter". Det er vigtigt at udnytte de tidspunkter, hvor han faktisk giver udtryk for, at han gerne vil have mad - og her servere sund mad. Pas derfor også på for mange ikke lødige snacks, der fylder i maven og som tager appetitten op for den rigtige mad. Vær også opmærksom på hans indtag af saft eller mælk - han må gerne få begge dele, men det er vigtigt, at det ikke er i mængder, som fjerner hans appetit.

Har I have? Så kunne det være en idé at lave en lille køkkenhave eller have et lille børnedrivhus, hvor I kunne dyrke f.eks. tomater, ærter, agurker, salat, radiser, kartofler eller lignende. Så han lærer lidt om, hvor grøntsagerne kommer fra og måske får lyst til at smage, fordi det er fra haven...

Det er også vigtigt, at I ikke lyver for ham. Du nævner, at han f.eks. ikke spiser fisk og her er det vigtigt, at I ikke siger "det er ikke fisk, det er kylling" for han kan godt smage, at det er det ikke - og så vil han ikke stole på jer fremover. Det er vigtigt, at han kan have tillid til, at den mad I serverer, er det I siger - ellers får I ham ikke til at spise det og det motiverer på ingen måde til at smage på nye ting :)

Jeg har skrevet bøgerne "Inger og Carlo hjælper med at lave mad", og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". De er udsolgt fra forlaget, men fås som e-bøger - og de er perfekte i forhold til jeres drengs alder :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor